Zakończyliśmy pierwszy etap tegorocznej edycji programu Szkoła Demokracji. W 6 miastach odbyły się szkolenia dla opiekunów samorządów uczniowskich. Prawie 160 nauczycieli dzieliło się praktyką i pomysłami, co zrobić aby szkoła była miejscem przyjaznym dla każdej osoby. Na zdjęciu uczestniczki i uczestnicy szkolenia w Warszawie.
Jakie działania samorządu uczniowskiego sprzyjają włączaniu wszystkich uczennic i uczniów w życie szkoły?
Na pewno trafnie zorganizowane rozpoznanie potrzeb młodych ludzi. -Samorząd uczniowski może wykorzystać różne formy takiego badania, im bardziej atrakcyjne dla młodzieży, tym lepiej np. “gadająca ściana”, spacer po szkole, obserwacja przerw, wywiady, sonda balonowa, pudełko pomysłów, zorganizowane dyskusje. Dzięki temu inicjatywy uczniów są bardziej inkluzywne i odnoszą się do rzeczywistych potrzeb, nie tylko do pomysłów dorosłych.
Zapraszamy do obejrzenia filmu, który pokazuje sposoby działania samorządu uczniowskiego w szkole i obszary życia szkoły, w które może się włączać.
Obecnie w ramach II etapu programu zespoły uczniowskie realizuje własne pomysły na działania samorządu uczniowskiego. Wiele z nich dotyczy wzmocnienia relacji między uczniami, integracji z koleżankami i kolegami z Ukrainy. W diagnozach wybrzmiewa potrzeba stworzenia miejsc i inicjatyw, które spowodują, że w szkole będzie więcej okazji do wzajemnego poznawania się, także poza lekcjami oraz możliwości wspólnego działania.
Program Szkoła Demokracji edycja 2022/2023 jest prowadzony przez Centrum Edukacji Obywatelskiej przy wsparciu Funduszu Narodów Zjednoczonych na Rzecz Dzieci (UNICEF)