Jak rozmawiać w klasie o tym, co się dzieje? Lekcje odbywają się normalnie, ale wielu trudniej się skupić. Dużo emocji. Smutku? Złości? Obawy? Niepewności?
Nie uciekaj od poruszania tematu wojny. Jeśli Twoi uczniowie i uczennice mówią o tym, czują się poruszeni – daj im możliwość, przestrzeń na lekcji do tego, żeby o tym porozmawiać. Jeśli jest taka potrzeba, może warto na taką rozmowę poświęcić całą lekcję?
Poniżej przedstawiamy kilka sugestii, które mogą pomóc w rozmowie z klasą o tym, co się dzieje:
📍Spytaj się uczniów i uczennice jak się czują, niech podzielą się swoimi emocjami. Pamiętajcie o zasadzie, że każdy mówi w swoim imieniu, nie stosujemy też zwrotów czy sformułowań obrażających osoby czy grupy. Stosując się do tych zasad możesz pozwolić klasie na swobodne powiedzenie o tym, jakie emocje się w nich pojawiają.
📍Nie zostawiaj uczniów i uczennic z poczuciem bezradności. Porozmawiajcie o tym, co możecie zrobić jako klasa, co jako indywidualne osoby. Wśród możliwych opcji: udział w demonstracjach, marszach poparcia, podpisywanie petycji do rządzących, świadomość konsumencka – czy korzystamy z towarów i usług kraju agresora, bycie poinformowanym o sytuacji i przekazywanie informacji innym, weryfikowanie informacji – nie powielanie fake newsów.
📍Porozmawiajcie o prostych gestach solidarności. W Polsce jest wielu Ukraińców, niech zobaczą, że ich wspieramy, np. wieszając ukraińską flagę, umieszczając posty na fb, nagrywając film skierowany do Ukraińców, organizując szkolny czy klasowy protest. Takie gesty nie zmieniają sytuacji, ale są bardzo ważne dla tych, którzy padli ofiarą napaści.
📍Jeśli w Twojej klasie są uczniowie czy uczennice z Ukrainy zadbaj szczególnie o wsparcie dla nich. Jeśli czują się na siłach możesz ich poprosić żeby opowiedzieli jak wygląda sytuacja z ich punktu widzenia, podzielili się swoimi doświadczeniami i przemyśleniami z resztą klasy. Jeśli widzisz, że jest to dla nich zbyt trudne ,pozostań przy indywidualnych gestach solidarności – porozmawiaj o tym, jak się czują, czy czegoś potrzebują na osobności. Poproś pozostałe osoby w klasie by również okazywały im troskę i wsparcie.
Poniżej prezentujemy listę wartościowych materiałów, które będą służyć nieocenioną pomocą nauczycielom przy podejmowaniu rozmowy dotyczącej wojny w Ukrainie. Zachęcamy do korzystania i jak najszerszego udostępniania ich. Tylko dzięki otwartej rozmowie o problemie możemy go zrozumieć i lepiej z nim sobie poradzić, jak i również pomóc uczniom sobie z nim radzić.
a. tekst „Psycholog radzi, jak w szkole i w domu rozmawiać z dziećmi i młodzieżą o wojnie w Ukrainie” https://blog.ceo.org.pl/psycholog-radzi-jak-w-domu-i-w-szkole-rozmawiac-z-dziecmi-i-mlodzieza-o-wojnie-w-ukrainie/
b. tekst i scenariusz zajęć “Jak z uczniami rozmawiać o wojnie, kiedy w klasie są osoby z Ukrainy, Rosji lub Białorusi?” https://blog.ceo.org.pl/jak-z-uczniami-rozmawiac-o-wojnie-kiedy-w-klasie-sa-osoby-z-ukrainy-rosji-lub-bialorusi/
c. tekst “Co możemy zrobić w związku z wojną w Ukrainie” https://blog.ceo.org.pl/co-mozemy-zrobic-w-zwiazku-z-wojna-w-ukrainie/
d. tekst “Poznaj kulturę i naród ukraiński poprzez literaturę, muzykę i film” https://blog.ceo.org.pl/poznaj-ukraine-kulture-i-narod-ukrainski-poprzez-literature-muzyke-i-film/
e. nagranie pierwszego webinarium CEO „Wojna w Ukrainie. Jak o niej rozmawiać z dziećmi i młodzieżą?” https://www.youtube.com/watch?v=R5JyMmbG1PI&t=590s