Młodzież zdecydowała się zbadać doświadczenia swoich rówieśników dotyczące nauki zdalnej w ramach programu „Młodzi w Akcji+” realizowanego wspólnie przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Uniwersytet SWPS. W ramach programu, młodzi ludzie mają okazje identyfikować i przedstawiać potrzeby najbliższej okolicy. Ich celem jest przeprowadzenie działań, które mają znajdywać rozwiązania na miejscowe problemy. Perspektywy młodzieży na temat trybu zdalnego zostały ukazane w wybranej przez nich formie.
Prezentujemy również publikację na temat procesu grupowego.
W każdej pracującej wspólnie grupie – w tym z zespołem uczniowskim przeprowadzającym projekt edukacyjny – zajdzie tzw. proces grupowy.
Proces grupowy to wszystkie interakcje i zjawiska, które zachodzą w wyniku bycia razem z sobą osób należących do jednej grupy, np. pojawiające się sympatie i antypatie, niepewność na starcie gdy grupa się nie zna, podział grupy w wyniku pojawiającego się konfliktu, ale też chęć przynależności do grupy czy identyfikowania się z nią. To wszystko są elementy wynikające z przebiegającego procesu grupowego.
Nie masz wpływu na to, że proces ten się toczy, ale to od ciebie zależy, czy w sytuacji edukacyjnej podejmiesz się świadomego prowadzenia go tak, by przyniósł jak najwięcej korzyści uczniom i uczennicom. Włączając myślenie o procesie grupowym w pracę nad projektem edukacyjnym, wzbogacisz działanie młodzieży o nowy i niezwykle ważny wymiar. Projekt stanie się w pewien sposób podwójnie uczący dla zespołu uczniowskiego.
Młodzi ludzie będą mieć okazję, by dowiedzieć się nie tylko tego, jak określać cele projektowe, zdobywać wsparcie innych, opracowywać plan działania i następnie wcielać go w życie. Dzięki zwróceniu uwagi osoby prowadzącej na proces grupowy zyskają też szansę na rozwijanie kompetencji miękkich przydatnych w dorosłym życiu. W bezpiecznych warunkach przećwiczą skuteczną komunikację, zauważanie i wyrażanie swoich emocji, nazywanie i rozwiązywanie pojawiających się wyzwań w relacjach z innymi.
Publikacja pomaga:
- dowiedzieć się, jak proces grupowy przebiega w grupie uczniowskiej;
- przemyśleć swoją rolę jako nauczyciela lub nauczycielki przewodzącej zespołowi na poszczególnych fazach procesu;
- dowiedzieć się, czym jest liderstwo wrażliwe na proces i jak można je w sobie rozwijać;
- poznać narzędzia przydatne do pracy z uczniami i uczennicami w trakcie realizacji wspólnych działań.
Publikacja dostępna pod tym linkiem.
Program „Młodzi w akcji+” jest realizowany w ramach projektu nr POWR.03.01.00-00-T065/18 pt. „Aktywizacja społeczna i obywatelska młodych ludzi w zakresie rozwijania kompetencji kluczowych”, zwanym dalej Projektem. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój, Priorytet III: Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju, Działanie 3.1 Kompetencje w szkolnictwie wyższym