Zakończyliśmy eksperymentalną edycję programu Szkoła Demokracji! W Laboratorium Szkolnej Demokracji pięć szkół przez półtora roku, pracowało nad trwałymi mechanizmami włączania uczennic i uczniów w istotne sprawy w życiu szkoły.
Mechanizmy włączania… co to znaczy? Zespoły projektowe przeszły długą drogę od poznania czym jest samorządność uczniowska, przez poznanie metod współdecydowania, przeprowadzenia wybranej metody w swojej szkole, zrealizowania pomysłu i co najważniejsze włączenia wybranego rozwiązania do praktyki szkolnej na kolejne lata.
“Jesteśmy bardzo zadowoleni z całości procesu podejmowania decyzji na każdym etapie projektu. Najważniejsze było dla nas to, że udało się scalić wszystkie 3 stany społeczności szkolnej- uczniów, nauczycieli i rodziców. Uczniowie poczuli, że mają wpływ na to, co dzieje się w szkole, dostaliśmy dużo wsparcia od pań dyrektor, nauczycieli oraz rodziców. Nasze pomysły spotkały się z aprobatą i pozytywną oceną (zespół z SP 41 w Warszawie)”.
Kącik relaksu, remont toalety męskiej, zagospodarowanie ogrodu czy kącik gier planszowych, to pomysły, które zostały zrealizowane w ramach programu. Jednak zanim się wyklarowały, zespoły przeprowadziły procesy decyzyjne w szkole, używając trzech metod: open space, warsztaty przyszłościowe i budżet partycypacyjny. Dzięki przeprowadzonym metodom poznali, co jest ważne dla ich koleżanek i kolegów, jakich zmian chcieliby dokonać w swojej szkole.
Open space czyli samoorganizująca się dyskusja o ważnych sprawach szkoły.
I Liceum Ogólnokształcące w Siemianowicach Śląskich i Szkoła Podstawowa 41 w Wałbrzychu za pomocą otwartych dyskusji poznali opinie uczniów o prawach ucznia oraz regulaminie kar i nagród. Zdecydowali, że co roku podobne dyskusje będą odbywać się w szkole i będzie je organizował specjalnie powołany zespół, działający przy samorządzie uczniowskim. Zespół oprócz przeprowadzenia dyskusji, będzie również przedstawiał rekomenduje radzie pedagogicznej i dyrekcji w tematach ważnych dla społeczności szkolnej.
Warsztaty przyszłościowe - „Szkoła to nasze miejsce. Jak będzie wyglądała za 10 lat?”.
To właśnie o tym jak? co? kiedy? kto? zostało wypracowane podczas warsztatu, na który zespół zaprosił społeczność szkolną. Wizja lokalna, czyli spacer po szkole i ocena zastanego stanu „okiem krytyka” pozwoliła określić zespołowi, które części budynku szkoły i jej otoczenia wymagają renowacji i modernizacji. Okazało się, że toaleta męska jest miejscem które najbardziej potrzebuje zmiany, uczennice i uczniowie, sami wykonali projekt i przeprowadzili większość prac remontowych. Zmiany przestrzeni dokonał też zespół z Szkoła Podstawowa 41 Warszawie, dzięki warsztatom powstał kącik relaksu i pojawił się też długo oczekiwany przez uczniów automat z przekąskami.
Budżet partycypacyjny - jak przeprowadzić go w szkole?
Szkoła Podstawowa nr 2 w Nowym Dworze Gdańskim postanowiła oddać decyzje w ręce społeczności szkolnej. “W ramach naszego działania zrealizowaliśmy Szkolny Budżet Partycypacyjny, w ramach którego zrealizowaliśmy Szkolny Konkurs Projektów. Uczniowie i nauczyciele proponowali różnorodne działania, pozwalające doposażyć naszą szkołę w to, co uznaliśmy za potrzebne. Nasz zespół projektowy opracował szczegółowy regulamin Szkolnego Budżetu Partycypacyjnego i przeprowadził Szkolny Konkurs Projektów”. Okazało się, że środków wystarczyło na zrealizowanie kilku pomysłów, m.in kacika gier planowszych ,zakup folii lustrzanej do sali wf, zorganizowanie kącika roślin.
Gratulujemy wszystkim zespołom zrealizowania projektów. Wszystkie szkoły zachęcamy do wzmacniania głosu uczniów i uczennic, a samorządy uczniowskie do przeprowadzania działań, które będą temu sprzyjać, jak możecie to robić? Już po wakacjach zacznijcie rok szkolny od sprawdzenia potrzeb swoich kolegów i koleżanek. W diagnozie porzućcie ankietę, na rzecz bardziej aktywnych metod typu gadająca ściana, skrzynka pomysłów, dyskusje klasowe. Na podstawie wyników włączając wszystkich chętnych, przygotujcie plan działań na kolejny rok szkolny! Powodzenia.
Zdjęcia z konferencji podsumowującej program, która odbyła się 20 maja w Warszawie.
Fot. A. Serwadczak
Projekt realizowany z dotacji programu Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy finansowanego przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię w ramach Funduszy EOG