Współdecydowanie w szkole wymagania MEN

Informacje o materiale

Data dodania: 06.09.2021

Grupa docelowa: Nauczyciele przedmiotowi, Wychowawcy, Uczniowie

Artykuł

PIRAMIDA PARTYCYPACJI

Włączanie uczniów w podejmowanie decyzji dotyczących życia szkolnego może się odbywać na kilku poziomach, które ilustruje poniższa piramida.

OBSZARY WSPÓŁDECYDOWANIA

W podejmowanie jakich decyzji uczniowie chcą się angażować?

Odpowiedź na to pytanie zależy od poszczególnych uczniów, nie da się więc stworzyć pełnego katalogu takich zagadnień. Doświadczenie pozwala jednak założyć, że uczniowie chcą mieć wpływ na decyzje, które w sposób bezpośredni dotyczą ich sytuacji, niezależnie od tego, czy związane są z dydaktyką, organizacją pracy szkoły, czy jej życiem, kulturalnym.

WSPÓŁDECYDOWANIE A WYMAGANIA MEN

Obszary zaproponowane przez nas do współdecydowania pomagają szkole realizować wymagania Ministerstwa Edukacji Narodowej (załącznik do Rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego) i zawarte w nim wymagania. Udział uczniów na poziomie przynajmniej konsultacji jest konsekwencją następujących wymagań zawartych w załączniku (poziom B):

  • lista tematów projektów uczniowskich (w gimnazjum) (uczniowie współdziałają w realizacji koncepcji pracy szkoły, uczniowie są współautorami procesu uczenia się i biorą odpowiedzialność za własny rozwój);
  • sposób zagospodarowania placu przed szkołą (uczniowie współdziałają w realizacji koncepcji pracy szkoły, zarządzanie szkołą sprzyja udziałowi nauczycieli, uczniów, rodziców i innych pracowników w procesie decyzyjnym);
  • prace remontowe w szkole (zarządzanie szkołą sprzyja udziałowi nauczycieli, uczniów, rodziców i innych pracowników w procesie decyzyjnym);
  • wybór patrona szkoły;
  • organizacja zajęć pozalekcyjnych (uczniowie współdziałają w realizacji koncepcji pracy szkoły, uczniowie są współautorami procesu uczenia się i biorą odpowiedzialność za własny rozwój);
  • wewnątrzszkolny system oceniania (uczniowie są współautorami procesu uczenia się i biorą odpowiedzialność za własny rozwój, uczniowie i rodzice mają wpływ na to jakie wartości i normy obowiązują w szkole);
  • program wychowawczy (uczniowie są współautorami procesu uczenia się i biorą odpowiedzialność za własny rozwój, uczniowie i rodzice mają wpływ na to jakie wartości i normy obowiązują w szkole);
  • wprowadzenie mundurków, krój mundurków (uczniowie i rodzice mają wpływ na to jakie wartości i normy obowiązują w szkole);
  • działania projektowe SU (uczniowie współdziałają w realizacji koncepcji pracy szkoły, uczniowie są współautorami procesu uczenia się i biorą odpowiedzialność za własny rozwój);
  • wspólne wyjścia do kina/teatru (uczniowie współdziałają w realizacji koncepcji pracy szkoły, uczniowie są współautorami procesu uczenia się i biorą odpowiedzialność za własny rozwój);
  • plan zakupów książek do szkolnej biblioteki (uczniowie są współautorami procesu uczenia się i biorą odpowiedzialność za własny rozwój, zarządzanie szkołą sprzyja udziałowi nauczycieli, uczniów, rodziców i innych pracowników w procesie decyzyjnym).

Istnieją zatem zapisy prawne, które zobowiązują dyrektorów do organizowania takich procedur uzgodnień i porozumiewania się, by przedstawione w rozporządzeniu wymagania były respektowane.

Podobne materiały

Artykuł

E-learning dla nauczycieli – klucz do rozwoju kompetencji...

Wymagania edukacyjne i społeczne wobec nauczycieli zmieniają się dynamicznie, a rozwijanie kompetencji zawodowych staje się priorytetem. Na
Zobacz
Publikacja

Przyjaciel na lata

Publikacja uzupełnia materiał "Projekt społeczny krok po kroku" i zawiera informacje o przeprowadzeniu kampanii społecznej promującej uprzejmość
Zobacz
Publikacja

Łapki mocy

Publikacja uzupełnia materiał "Projekt społeczny krok po kroku" i zawiera informacje o prowadzenia działań wolontaryjnych na rzecz
Zobacz
Publikacja

Wszystkie jasne miejsca

Publikacja uzupełnia materiał "Projekt społeczny krok po kroku" i przekazuje informacje na temat przeprowadzenia reportażu społecznego.
Zobacz
Publikacja

Projekt społeczny krok po kroku

Poradnik dla nauczycieli i nauczycielek, którzy chcą wykorzystać metodę projektu w pracy z dziećmi i młodzieżą.
Zobacz
Materiał graficzny

Grafika „Pomocna skrzynka w kryzysie powodziowym”  

Grafika przedstawia pięć zasad wsparcia psychospołecznego dla dzieci i młodzieży.
Zobacz
Materiał graficzny

Grafika „Oddychanie po kwadracie”

Ilustracja przedstawia technikę, stosowaną m.in. w armii amerykańskiej, która pomaga w uspokojeniu się poprzez prosty cykl oddechowy.
Zobacz
Podcast

Podcast „Po dzwonku. Rozmowy z ciałem pedagogicznym”

W podcaście “Po dzwonku. Rozmowy z ciałem pedagogicznym”, w którym oddajemy głos osobom pracującym w szkole.
Zobacz
Film lub webinarium

Skuteczny dyrektor, czyli plan, decyzje i dar przekonywania

Praca lidera edukacyjnego opiera się na wartościach. Jednak drugą stroną medalu jest konieczność planowania wymagających działań i
Zobacz
Film lub webinarium

Wychowawca gotowy na (prawie) wszystko

Pojawienie się nowego ucznia zawsze zmienia klasę.
Zobacz
Film lub webinarium

Odkryj Moc Bibliotek. Przekuj zasoby w działania

Biblioteki mają supermoce! Ale jak je odkryć w zabieganej codzienności?
Zobacz
Film lub webinarium

Jak włączyć rodziców w pracę z klasą

Zobacz
Biblioteka materiałów

Chcesz usystematyzować swoją wiedzę z tego obszaru?

Przejdź do sekcji TEMATY