c_id3

Pomysły na działania samorządu uczniowskiego

Informacje o materiale

Data dodania: 10.09.2021

Grupa docelowa: Nauczyciele przedmiotowi, Wychowawcy, Uczniowie

Artykuł

ABSOLWENCI

  • Zorganizowanie stowarzyszenia absolwentów
  • Udział w organizowaniu spotkań absolwentów
  • Wysyłanie do absolwentów gazetki szkolnej
  • Zasadzenie na terenie szkoły drzewek dla uczczenia wybitnych wychowanków
  • Zorganizowanie na terenie szkoły wystawy prezentującej osiągnięcia absolwentów

EKOLOGIA

  • Pomoc w organizowaniu stojaków na rowery i utrzymaniu ich
  • Przygotowanie kampanii „Poznaj swoje środowisko”
  • Sadzenie drzew, krzewów i kwiatów, praca nad zakładaniem parków miejskich
  • Praca nad wykrywaniem źródeł zanieczyszczania środowiska
  • Akcja na rzecz wyznaczania dróg wyłącznie dla rowerów
  • Zorganizowanie obchodów Dnia Ziemi, dni sprzątania Ziemi itp.
  • Opracowanie długofalowego i ogólnoszkolnego programu ochrony środowiska (powołanie przy Komisji do spraw środowiska naturalnego)
  • Zorganizowanie sesji poświęconej sprawom środowiska
  • Przedstawianie władzom samorządowym rezolucji w sprawie ochrony środowiska

IMPREZY TOWARZYSKIE

  • Podwieczorek dla nauczycieli i pracowników obsługi
  • Zabawy (Walentynki, święto Wiosny itp.)
  • Poczta walentynkowa
  • Zabawa na wrotkach lub łyżwach
  • Zabawa pożegnalna dla maturzystów
  • Uroczysty bal
  • Piknik dla …
  • Uroczysty bankiet dla całej szkoły
  • Wspólne śniadanie na boisku szkolnym
  • Zabawa zapoznawcza dla pierwszych klas
  • Uroczysta kolacja
  • Koncerty: rockowe, folkowe, country, itd.
  • Zabawa noworoczna
  • Kolacja ze wspólnego garnka
  • Zabawa ludowa
  • Festiwale
  • Jazda na sianie (czyli letni kulig)
  • Kulig
  • Rajd pieszy
  • Lekcje tańca
  • Bal przebierańców

KONKURSY

  • Konkurs na wybór flagi szkoły (klasy), godła, pieczęci, maskotki, piosenki
  • Współzawodnictwo między klasami w zdobywaniu środków na różne cele charytatywne
  • Konkursy świąteczne na najbardziej pomysłową dekorację sali, korytarza
  • Dzień sportów alternatywnych (hula-hop, rzut talerzykami, walka na poduszki, itp)

KONTAKTY Z UCZNIAMI

  • Przeprowadzanie otwartych zebrań Rady Uczniowskiej
  • Zapraszanie osób nie będących członkami Rady do udziału w pracach komisji
  • Regularne składanie ogółowi uczniów raportów o pracy Rady
  • Zbieranie opinii uczniów
  • Powołanie Komisji skarg
  • Odwiedziny członków Zarządu w klasach i ich rozmowy z uczniami o nurtujących ich problemach
  • Organizowanie Forum Uczniowskiego

KONTAKTY Z NAUCZYCIELAMI

  • Organizowanie imprez sportowych dla uczniów i nauczycieli
  • Wysyłanie kart urodzinowych do nauczycieli
  • Zapraszanie nauczycieli na śniadania w stołówce szkolnej
  • Zorganizowanie dni uznania nauczycieli
  • Zapraszanie nauczycieli na zebrania Rady Uczniowskiej
  • Zorganizowanie klubów dyskusyjnych uczniów i nauczycieli
  • Przeprowadzanie wywiadów z nauczycielami do gazetki szkolnej
  • Zorganizowanie dnia, w którym uczniowie przejmują rolę nauczycieli
  • Dostarczanie nauczycielom kopii protokołów ze spotkań Rady Uczniowskiej
  • Przeprowadzenie konkursu „Rozpoznaj nauczyciela na podstawie zdjęcia z dzieciństwa”
  • Powitanie jesienią nowych nauczycieli (żegnanie odchodzących)
  • Zorganizowanie uczniów do pomocy nauczycielom na kilka dni przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego
  • Opublikowanie w szkolnej gazetce kalendarza imienin nauczycieli
  • Zorganizowanie aukcji rzeczy zagubionych

KONTAKTY Z RODZICAMI

  • Zachęcanie rodziców do czynnego uczestnictwa w pracach Rady Rodziców
  • Prośba o pełnienie dyżurów podczas imprez szkolnych
  • Wysyłanie podziękowań do rodziców, którzy pomagają w realizacji planów Rady Uczniowskiej
  • Zapraszanie rodziców na spotkania Rady

KONTAKTY Z ADMINISTRACJĄ

  • Ustalenie planu regularnych spotkań uczniów z dyrekcją szkoły
  • Dostarczanie protokołu po każdym spotkaniu Rady Uczniowskiej
  • Założenie Uczniowskiego Komitetu Doradczego
  • Zapraszanie pracowników administracji i ich współmałżonków na imprezy organizowane przez uczniów

NAGRODY, WYRÓŻNIENIA I STYPENDIA NAUKOWE

  • Przyznawanie nagród za wiedzę lub wykonanie konkretnych zadań
  • Przeprowadzanie otwartych zebrań na temat sposobu podziału stypendiów
  • Przygotowanie nagród dla absolwentów kończących szkołę
  • Nakłonienie poszczególnych pracowni lub kółek do opracowania kryteriów przyznawania nagród w ich specjalności
  • Spotkanie z miejscowymi biznesmenami i przedstawicielami władzy w celu ustalenia funduszu stypendialnego
  • Wymyślenie stałego sposobu uhonorowania uczniów wyróżniających się (tablica honorowa, plakietka, prezentacja w gazetce, „sala chwały” itp)
  • Zbieranie informacji o możliwościach zdobycia stypendiów na wyższych uczelniach
  • Zaproszenie przedstawicieli uczelni odpowiedzialnych za sprawy finansowe na spotkanie z zainteresowanymi uczniami najstarszej klasy
  • Założenie stowarzyszenia (oddziału) uczniów wybitnych

POSTAWA OBYWATELSKA

  • Odgrywanie zebrań politycznych
  • Pożyczenie sprzętu do głosowania na szkolne wybory
  • Wprowadzenie do programu szkolnego lekcji z przywództwa
  • Czuwanie nad przebiegiem różnych wyborów w szkole
  • Zorganizowanie modelu ONZ w szkole (posiedzenie ONZ, poszczególne klasy są reprezentantami różnych krajów)
  • Udział w posiedzeniach władz lokalnych
  • Zapraszanie przedstawicieli władz lokalnych i administracji państwowej na spotkania z uczniami
  • Poznawanie pracy ludzi dorosłych przez całodzienne towarzyszenie im w pracy
  • Współpraca z organizacjami działającymi na rzecz społeczności lokalnej

POSTAWY UCZNIÓW

  • Zorganizowanie kampanii na rzecz poprawnego zachowania uczniów na imprezach sportowych
  • Przeprowadzenie wśród uczniów anonimowej ankiety „Czy lubisz swoją szkołę?”
  • Przeprowadzanie wśród uczniów sondaży w sprawach ważnych dla życia szkoły i nie tylko
  • Zdobycie zgody na przeprowadzanie przez członków zarządu dyskusji podczas lekcji
  • Przeciwdziałanie wandalizmowi
  • Zbieranie opinii uczniów w kwestiach politycznych i społecznych
  • Przeprowadzanie dyskusji (w tym panelowych) na tematy interesujące uczniów
  • Przyznawanie nagrody „cichego bohatera” osobie, która przyczyniła się do dobrej atmosfery w szkole, ale jest niedoceniania
  • Organizowanie dyskusji między nauczycielami i uczniami na temat problemów szkolnych

PORADNICTWO

  • Zorganizowanie dnia orientacji zawodowej
  • Zorganizowanie dnia informacji o studiach wyższych
  • Zorganizowanie dnia informacji o kształceniu zawodowym
  • Prowadzenie biblioteki informacji o zawodach
  • Zrobienie spisu katalogów wyższych uczelni, które są dostępne w bibliotece szkolnej
  • Przeprowadzenie dnia uczelni wyższej
  • Wydanie spisu lokalnych punktów poradnictwa dla młodzieży
  • Zorganizowanie szkolnego telefonu zaufania lub współpraca z telefonem już istniejącym
  • Propagowanie informacji o możliwościach pracy wakacyjnej

POZNAWANIE SZKOŁY

  • Zaplanowanie nowym uczniom pierwszego tygodnia w szkole
  • Nakłonienie wszystkich organizacji do wywieszenia powitalnych haseł
  • Odwiedziny w szkołach, z których będą się rekrutowali nowi uczniowie i spotkania z nimi
  • Wyznaczenie starszym uczniom roli opiekunów i przewodników
  • Nagranie filmu o typowym tygodniu w szkole i pokazywanie go nowym uczniom
  • Przedstawienie humoreski o tym, co szkoła ma do zaproponowania
  • Granie roli starszych sióstr i braci
  • Urządzenie śniadania dla nowych uczniów
  • Zorganizowanie zabawy zapoznawczej
  • Przygotowanie przewodnika po szkole i rozdwanie go każdemu nowemu uczniowi
  • Poproszenie wszystkich kółek o wysłanie przedstawicieli na spotkanie z nowymi uczniami
  • Zorganizowanie specjalnego spotkania dla nowych uczniów
  • Wręczanie świadectwa przyjęcia do społeczności uczniowskiej lub jakiegoś drobiazgu na powitanie
  • Noszenie w tym czasie specjalnych znaczków i poinformowanie nowych uczniów, że mogą przychodzić do rady ze swoimi problemami
  • Odwiedziny uczniów klas starszych w klasach pierwszych i wyjaśnianie różnych aspektów życia szkoły

PRACA NA RZECZ DZIECI

  • Ochotnicza praca w żłobkach, przedszkolach lub domach dziecka
  • Ochotnicza praca w bibliotekach – czytanie i opowiadanie dzieciom bajek
  • Udział w akcji „Gwiazdka dla każdego dziecka”
  • Zbieranie i naprawa różnych zabawek
  • Robienie zabawek na zajęciach w szkole
  • Zorganizowanie ochotników do opieki nad dziećmi rodziców, którzy pracują na rzecz szkoły

PRACE NA RZECZ SZKOŁY

  • Pełnienie dyżurów na korytarzach
  • Oprowadzanie wycieczek po budynku szkolnym
  • Obsługiwanie punktów informacyjnych dla gości
  • Prowadzenie listy absolwentów
  • Odnowienie pokoju woźnych
  • Umieszczenie półek na teczki w pobliżu sal gimnastycznych i stołówki
  • Ustalenie regulaminu stołówki
  • Negocjowanie jadłospisu w szkolnej stołówce
  • Zachęcanie do szerszego korzystania ze stołówki
  • Utrzymywanie tablic informacyjnych na korytarzach
  • Zdobywanie ciekawych reprodukcji i zawieszanie ich na korytarzach
  • Prowadzenie kroniki
  • Pełnienie funkcji gospodarzy na imprezach szkolnych
  • Pomoc w organizowaniu uroczystości szkolnych
  • Prowadzenie skrzynki życzeń
  • Zwracanie uwagi na rzeczy i miejsca, które trzeba naprawić
  • Malowanie korytarzy i sal, troska o estetykę innych pomieszczeń
  • Pomoc bibliotekarzom szkolnym w poszerzaniu biblioteki i w pracy z czytelnikami
  • Troska o zieleń wokół szkoły: sadzenie drzew, krzewów, kwiatów, ich pielęgnacja
  • Sprzątanie terenu wokół szkoły
  • Sprawdzanie działania automatów telefonicznych
  • Postawienie przed szkołą stojaków dla rowerów
  • Pomoc w zbiórce pieniędzy na stroje dla drużyn sportowych, zespołów muzycznych, przywódców, kibiców
  • Prowadzenie kampanii na rzecz statutu szkoły
  • Zaplanowanie serii wykładów

PRACA NA RZECZ ŚRODOWISKA LOKALNEGO

  • Spotkania z przedstawicielami władz lokalnych w celu poznania planów rozwoju tego terenu
  • Praca w schroniskach dla zwierząt
  • Spotkania z przedstawicielami lokalnych organizacji zajmujących się zdrowiem
  • Zbieranie książek i czasopism dla domów dziecka, domów opieki, szpitali
  • Zorganizowanie i prowadzenie środowiskowego centrum młodzieży
  • Informowanie lokalnych klubów i organizacji o pracy Rady Uczniowskiej
  • Pomoc w tworzeniu i rozwoju miejscowego muzeum historycznego
  • Odwiedziny w domach osób starszych i w domach starców
  • Praca w miejskich i krajowych komisjach młodzieżowych
  • Prezentacja pracy Rady Uczniowskiej w lokalnym radiu, TV, prasie
  • Reprezentowanie interesów uczniów podczas debat dotyczących praw młodych ludzi
  • Zorganizowanie w szkole wieczoru dla rodziców
  • Zapraszanie pracowników oświaty do udziału w dyskusjach panelowych
  • Organizowanie zbiórek na rzecz organizacji charytatywnych
  • Poznawanie historii lokalnej i przedstawianie jej uczniom w sposób atrakcyjny
  • Pomoc w organizacji letniego wypoczynku

PRACA NA RZECZ UCZNIÓW

  • Urządzanie wystaw prac uczniów: rysunków, rękodzieła, fotografii, itp
  • Prowadzenie usług przegrywania i wypożyczania taśm
  • Propagowanie gospodarności i oszczędności na terenie szkoły
  • Prowadzenie barku lub sklepiku szkolnego
  • Prowadzenie biura pośrednictwa pracy dla uczniów
  • Prowadzenie kącika rzeczy zgubionych i znalezionych
  • Pomoc w ćwiczeniach straży pożarnej
  • Ułożenie systemu oceny uczniów (np. przez wprowadzenie jasnego systemu punktacji)
  • Prowadzenie uczniowskiego zakładu usługowego
  • Prowadzenie listy wszystkich przedsięwzięć
  • Zbieranie podpisów pod petycją w sprawach ważnych dla szkoły i środowiska
  • Propagowanie ubezpieczeń wśród uczniów
  • Wyeliminowanie znęcania się nad pierwszoklasistami i innych przejawów okrucieństwa
  • Uzyskanie zniżki dla uczniów w miejscowych kinach, siłowni, itp.
  • Koordynacja programu imprez szkolnych
  • Wydawanie uczniom identyfikatorów
  • Zapewnienie uczniom możliwości słuchania muzyki podczas przerw
  • Prowadzenie szkolnego działu reklamy, z którego mogą korzystać różne szkolne koła i organizacje
  • Zorganizowanie tablicy ogłoszeń dla uczniów
  • Wysyłanie do chorych uczniów kartek i prezentów
  • Założenie pogotowia pożyczkowego dla uczniów
  • Pilnowanie porządku wśród uczniów
  • Pomoc w nauce uczniom słabszym
  • Prowadzenie poradnictwa dla uczniów
  • Propagowanie imprez kulturalnych, sportowych itp.
  • Zorganizowanie giełdy używanych podręczników

PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIA

  • Przygotowanie Karty Praw i Obowiązków Ucznia
  • Wprowadzenie zmian w Statucie szkoły lub regulaminach
  • Założenie Komisji rzecznictwa praw ucznia
  • Wprowadzenie członków społeczności uczniowskiej do komisji układającej plan pracy szkoły
  • Opracowanie systemu nagradzania i wyróżniania uczniów
  • Ułożenie kodeksu honorowego i powołanie komisji rozjemczej
  • Bieżąca informacja o wszelkich zmianach prawnych dotyczących praw i obowiązków uczniów
  • Prezentowanie poglądów uczniów różnym grupom dorosłych
  • Zorganizowanie Dnia Praw i Obowiązków
  • Organizowanie prelekcji o prawach i obowiązkach ucznia
  • Przeprowadzenie ankiety wśród uczniów, której celem jest określenie stopnia świadomości swych praw i obowiązków

PUBLIKACJE

  • Comiesięczne kalendarium imprez
  • Broszura z propozycjami tematów na godziny wychowawcze
  • Roczne kalendarium pracy Rady Uczniowskiej
  • Gazeta, biuletyn informacyjny, informator o szkole
  • Książka adresowa lub telefoniczna uczniów i dla uczniów
  • Redagowanie działu w gazecie szkolnej lub lokalnej
  • Regulamin Samorządu, regulamin wyborów, regulamin pracy Zarządu itp.
  • Plan szkoły
  • Protokoły z posiedzeń Rady Uczniowskiej
  • Zdjęcia i życiorysy kandydatów do Rady
  • Lista adresowa członków Rady Uczniowskiej
  • Wyciąg najważniejszych praw i obowiązków ucznia
  • Dokumenty zawierające prawa i obowiązki ucznia

STOSUNKI MIĘDZYNARODOWE

  • Udział w programach ONZ
  • Współpraca z organizacjami międzynarodowymi np. CARE, UNICEF, Międzynarodowy Czerwony Krzyż, Amnesty International
  • Zorganizowanie zabawy, z której dochód zostanie przeznaczony na UNICEF
  • Sfinansowanie rocznej nauki ucznia z zagranicy w waszej szkole
  • Zebranie funduszy na wysłanie ucznia do szkoły w innym kraju
  • Zapraszanie uczniów-cudzoziemców i innych pochodzących z zagranicy członków waszej społeczności lokalnej na spotkania o ich rodakach
  • Nagranie typowych zajęć szkolnych na taśmie i wysłanie ich do szkoły w innym kraju
  • Nawiązanie korespondencji z klasą w innym kraju
  • Przeprowadzenie spotkania poświęconego działalności ONZ
  • Pomoc finansowa dla sieroty za granicą
  • Powakacyjne spotkanie z uczniami, którzy byli za granicą: podzielenie się wrażeniami, wyświetlanie przeźroczy itp.
  • Informowanie o specjalnych ulgach w cenach biletów dla uczniów za granicą
  • Organizowanie dni kuchni innych krajów
  • Spotkania z prelegentami z innych krajów
  • Zbiórka pieniędzy na szkoły w krajach rozwijających się
  • Założenie klubu międzynarodowego, którego zadaniem będzie poznawanie życia w innych krajach

KONTAKTY Z INNYMI SZKOŁAMI

  • Pomoc uczniom szkoły podstawowej w zorganizowaniu Rady Uczniowskiej
  • Organizowanie i branie udziału w regionalnych spotkaniach rad uczniowskich
  • Opracowanie programu wymiany uczniów ze szkołą w innym mieście lub państwie
  • Zaplanowanie dnia lub tygodnia wymiany pomiędzy miejscowymi szkołami
  • Utworzenie rady uczniowskiej szkół waszego terenu
  • Zbieranie pomocy dla słabo wyposażonych szkół
  • Rozsyłanie listów i gazetek do rad uczniowskich innych szkół
  • Wspólne wyjazdy na spotkania regionalne
  • Połączenie wysiłków w kampanii o sprawy polityczne ważne dla uczniów

SAMOKSZTAŁCENIE

  • „Dni edukacji alternatywnej”
  • Proponowanie zajęć poszerzających program szkolny i rozwijających zainteresowania uczniów
  • Opracowanie programu pomocy uczniom słabym
  • Organizowanie dorocznych sesji, warsztatów itp.

SPORT

  • Wysyłanie do graczy przed każdą imprezą sportową kilku słów dodających animuszu
  • Zorganizowanie Klubu Kibica (szkolnej drużyny siatkówki)
  • Organizowanie bankietów dla uczczenia wszystkich graczy
  • Organizowanie konkursów między klasami na najczęściej kibicującą klasę
  • Sprzedawanie podczas rozgrywek prażonej kukurydzy itp.
  • Zorganizowanie ogólnoszkolnego konkursu na najlepsze hasła kibiców
  • Organizowanie dni barw szkoły przed ważnymi rozgrywkami
  • Zachęcanie do udziału w rozgrywkach sportowych dziewcząt
  • Przeprowadzenie wyboru przywódców kibiców
  • Przygotowanie kursów na przywódców kibiców
  • Zorganizowanie podczas rozgrywek specjalnego sektora dla przywódców kibiców
  • Zakupienie im megafonów i kostiumów
  • Zaplanowanie dla całej szkoły dnia na boisku
  • Zaplanowanie zawodów tak, aby każdy uczeń mógł w nich uczestniczyć
  • Organizowanie sportowych rozgrywek między klasami, kółkami itp.

SPOTKANIA

  • Zaplanowanie dyskusji panelowej
  • Wystawienie operetki, koncertu, jednoaktówki, kabaretu itp.
  • Zaproszenie mówców z prelekcjami
  • Zorganizowanie zebrania z mieszkańcami miasta (dzielnicy) dla omówienia problemu
  • Zaprezentowanie pracy niektórych pracowni szkolnych
  • Pokazywanie w gablotach prac kółek szkolnych
  • Spotkania z innymi szkołami (zapraszanie ich do siebie, wizyty u nich)
  • Pokazywanie filmów, przeźroczy, kronik z podróży
  • Przygotowanie spotkania „Kto jest kim?”, aby przedstawić członków Rady Uczniowskiej
  • Przeprowadzenie pokazowego zebrania Rady
  • Przeprowadzenie wśród uczniów ankiety „Czym powinien się zająć zarząd samorządu?”
  • Opracować system oceny zebrań samorządu
  • Zorganizowanie zebrania przedstawiającego kandydatów do Rady lub ich debatę
  • Przeprowadzenie zebrania na temat praw i obowiązków
  • Uroczyste obchody świąt, rocznic itp.

Podobne materiały

Artykuł

ARTYKUŁ. Jak mówić do klasy, w której są...

Mówienie do klasy, w której są osoby z doświadczeniem migracji, wymaga wrażliwości i zrozumienia sytuacji uczennic i
Zobacz
Artykuł

ARTYKUŁ. Współpraca nauczycieli w szkole jako kluczowy element...

Jednym z elementów zmiany w szkole, który obserwujemy w ostatnich latach, jest rosnące docenianie efektu współpracy nauczycieli
Zobacz
Dobra praktyka

Dobre praktyki w zakresie zaspokajania potrzeb uczniów –...

Materiał opisuje dobre praktyki w zakresie integracji edukacyjnej na poziomie działań podejmowanych przez nauczycieli i nauczycielki.
Zobacz
Dobra praktyka

Dobre praktyki z zakresu integracji edukacyjnej – dla...

Materiał opisuje dobre praktyki w zakresie integracji edukacyjnej na poziomie działań podejmowanych przez dyrektorów i dyrektorki.
Zobacz
Artykuł

ARTYKUŁ. Konflikty w szkole. Jak nauczyciele i rodzice...

Materiał jest próbą odpowiedzi na potrzebę szukania porozumienia między nauczycielami/kami a rodzicami i opiekunami uczniów i uczennic.
Zobacz
Materiał graficzny

INFOGRAFIKA. Konflikty w szkole. Jak nauczyciele i rodzice...

Każda różnica zdań jest dobra, jeśli odpowiednio ją przepracujemy i zastanowimy się, co konstruktywnego może nieść ze
Zobacz
Film lub webinarium

Partycypacja uczniowska w edukacji kulturowej

Działania partycypacyjne są kluczowym elementem pracy ze sztuką. W ramach programu „Szkoła twórczych praktyk” eksperci edukacji kulturowej
Zobacz
Film lub webinarium

Działajmy wspólnie. Partnerstwa w projektach uczniowskich

Projekty partnerskie, działania partycypacyjne, diagnoza potrzeb i potencjałów – brzmi poważnie, prawda? A jednak wszystkie te elementy
Zobacz
Artykuł

ARTYKUŁ. Nauczyciel i rodzic lub opiekun. Jak razem...

Niniejszy materiał dotyczy budowania relacji z rodzicami.
Zobacz
Artykuł

ARTYKUŁ. Słowa wsparcia – do nauczycieli, rodziców i...

Wspieranie polega na pomaganiu, wspomaganiu lub dostarczaniu zasobów, aby ułatwić radzenie sobie z trudnościami czy osiąganie celów.
Zobacz
Artykuł

ARTYKUŁ. Słowa motywacji w szkole

Artykuł o słowach motywacji do nauczycieli i nauczycielek oraz uczniów i uczennic.
Zobacz
Artykuł

ARTYKUŁ. Jak podsumowywać lekcję

Monitorowanie postępów, autorefleksja na temat własnego uczenia się. Przykłady pytań pobudzających zaciekawienie i nakłaniających do refleksji.
Zobacz
Biblioteka materiałów

Chcesz usystematyzować swoją wiedzę z tego obszaru?

Przejdź do sekcji TEMATY