Przekaż 1.5% podatku

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla ukraińskich uczniów w szkołach

Informacje o materiale

Autor/-ka: Katarzyna Leśniewska

Data dodania: 01.02.2023

Grupa docelowa: Dyrektorzy, Wychowawcy, Specjaliści w szkole

Artykuł

Artykuł przeznaczony jest dla nauczycieli(-lek), szkolnych specjalistów (-ek) i dyrektorów(-ek), którzy chcą, aby edukacja w klasach, w który są uczniowie z Polski i z Ukrainy, była ofertą wysokiej jakości. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna i proces uczenia się to naczynia połączone.

Napływ uczniów z Ukrainy spowodował – zresztą zupełnie uzasadnioną – silną koncentrację szkół na kwestiach związanych z doświadczeniem wojny, migracji i nieznajomością języka. Warto jednak pamiętać, że na proces uczenia się tych uczniów wpływa wiele czynników, zarówno środowiskowych (np. warunki w jakich dziecko przebywa, wsparcie rodziny), jak i związanych z samym dzieckiem (np. umiejętność radzenie sobie z wchodzeniem w relacje w ogóle – nie tylko w kontekście zmiany środowiska, ale i możliwości intelektualnych, wcześniejszego doświadczenia edukacyjnego, stanu zdrowia i sprawności).

W niniejszym materiale zawarto podpowiedzi, w jaki sposób prowadzić rozpoznawanie potrzeb i możliwości uczniów ukraińskich, co można zrobić, by skuteczniej planować i wdrażać pomoc psychologiczno-pedagogiczną.

Tekst powstał w partnerstwie z Norwegian Refugee Council.

Pobierz materiał

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla ukraińskich uczniów w szkołach

format: pdf

wielkość: 202,72 KB

Pobierz

Podobne materiały

Film lub webinarium

Wpływ TikToka na Młodych

Webinarium o aplikacji TikTok, jego fenomenie, specyfice, o kwestii bezpieczeństwa, algorytmach i trendach.
Zobacz
Film lub webinarium

Jak zadbać o bezpieczeństwo dzieci i młodzieży w...

Webinarium przybliża jak rozwijać w sobie, w dzieciach i młodzieży umiejętności, które pomogą świadomie użytkować aplikacje i
Zobacz
Publikacja

Dlaczego czas przestać mówić o umiejętnościach XXI wieku?

Istnieje wiele rodzajów umiejętności, których zdobycia oczekujemy od młodych ludzi. Niektóre przydadzą im się w szkole i
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

VII.3 Cyfrowa rzeczywistość generacji Z

Scenariusz lekcji do zagadnień VII.3 i VII.5 podstawy programowej przedmiotu HiT. Dotyczy wyzwań funkcjonowania w ramach cywilizacji
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

VII.5 Cyfrowa rzeczywistość generacji Z

Scenariusz lekcji do zagadnień VII.3 i VII.5 podstawy programowej przedmiotu HiT. Dotyczy wyzwań funkcjonowania w ramach cywilizacji
Zobacz
Film lub webinarium

Przedmiot sporu. Jak prowadzić klasową dyskusję na trudne...

Trudne tematy, to takie które budzą dużo emocji – także między uczniami. Warto więc zająć się nimi
Zobacz
Artykuł

Czterej sojusznicy sensu szkoły

Sojusznikami budowania poczucia sensu szkoły są: Pani Autonomia, Pani Wiara, Pan Zainteresowanie i grupa zwana Relacje.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

III.13 Betlejm – nieoczywistość miasta narodzenia

Scenariusz lekcji realizuje zagadnienie II.11 i III.13 podstawy programowej HiT; dotyczy konfliktu izraelsko - palestyńskiego.
Zobacz
Film lub webinarium

Webinarium Globalne wyzwanie, lokalne działanie

Zapraszamy do obejrzenia webinarium, podczas którego porozmawiamy o globalnych wyzwaniach środowiskowych i możliwościach lokalnych działań.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Karta pracy „Bioróżnorodność warta zachodu”

Karta pracy pomoże w przeprowadzeniu obserwacji różnorodności biologicznej w okolicach waszej szkoły.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

„Zadra” – materiały edukacyjne do filmu

Pakiet materiałów edukacyjnych na zajęcia języka polskiego, godzinę wychowawczą oraz do realizacji projektu uczniowskiego.
Zobacz
Artykuł

Partycypacyjne przywództwo edukacyjne.

Potrzebujemy przywództwa, które zadba o proces, ale też będzie w stanie stworzyć warunki do odkrywania dobrych alternatyw
Zobacz
Biblioteka materiałów

Chcesz usystematyzować swoją wiedzę z tego obszaru?

Przejdź do sekcji TEMATY