c_id3

„Projekt-relacje” – podręcznik i zeszyt ćwiczeń o procesie grupowym

Publikacja

Informacje o materiale

Data dodania: 16.03.2022

Grupa docelowa: Nauczyciele przedmiotowi, Dyrektorzy

Opis materiału

Wstęp

W każdej pracującej wspólnie grupie – w tym z zespołem uczniowskim przeprowadzającym projekt edukacyjny –  zajdzie tzw. proces grupowy

Proces grupowy to wszystkie interakcje i zjawiska, które zachodzą w wyniku bycia razem z sobą osób należących do jednej grupy, np. pojawiające się sympatie i antypatie, niepewność na starcie gdy grupa się nie zna, podział grupy w wyniku pojawiającego się konfliktu, ale też chęć przynależności do grupy czy identyfikowania się z nią. To wszystko są elementy wynikające z przebiegającego procesu grupowego.

Nie masz wpływu na to, że proces ten się toczy, ale to od ciebie zależy, czy w sytuacji edukacyjnej podejmiesz się świadomego prowadzenia go tak, by przyniósł jak najwięcej korzyści uczniom i uczennicom. Włączając myślenie o procesie grupowym w pracę nad projektem edukacyjnym, wzbogacisz działanie młodzieży o nowy i niezwykle ważny wymiar. Projekt stanie się w pewien sposób podwójnie uczący dla zespołu uczniowskiego.

Młodzi ludzie będą mieć okazję, by dowiedzieć się nie tylko tego, jak określać cele projektowe, zdobywać wsparcie innych, opracowywać plan działania i następnie wcielać go w życie. Dzięki zwróceniu uwagi osoby prowadzącej na proces grupowy zyskają też szansę na rozwijanie kompetencji miękkich przydatnych w dorosłym życiu. Nauczą się odnajdywać swoje miejsce w grupie i zrozumieją, jak lepiej z nią współdziałać. W bezpiecznych warunkach przećwiczą skuteczną komunikację, zauważanie i wyrażanie swoich emocji, nazywanie i rozwiązywanie pojawiających się wyzwań w relacjach z innymi. 

Jeśli podejmiesz się pracy nad procesem grupowym w zespole uczniowskim, również ty możesz na tym zyskać. Masz szansę rozwijać w sobie taką wiedzę i umiejętności, które pozwolą ci coraz lepiej i pewniej przewodzić grupie. 

Do twojego użytku oddajemy dwie publikacje, które stanowią połączoną z sobą całość:

  • Projekt – relacje Jak wzmacniać uczniów i uczennice w pracy projektowej – podręcznik dla nauczyciela lub nauczycielki
  • Ćwiczenia dla wzmocnienia Jak zrobić projekt zespołowy i dalej lubić ludzi? Poradnik dla młodzieży – do samodzielnej pracy poszczególnych osób w grupie

Podstawowym materiałem do pracy dla ciebie jako osoby prowadzącej zespół uczniowski, będzie pierwsza z nich. Może ona pomóc m.in.:

  • dowiedzieć się, jak proces grupowy przebiega w grupie uczniowskiej;
  • przemyśleć swoją rolę jako nauczyciela lub nauczycielki przewodzącej zespołowi na poszczególnych fazach procesu;
  • dowiedzieć się, czym jest liderstwo wrażliwe na proces i jak można je w sobie rozwijać;
  • poznać narzędzia przydatne do pracy z uczniami i uczennicami w trakcie realizacji wspólnych działań.

Druga z nich, czyli dziennik uczniowski, służy do samodzielnej pracy każdego ucznia i uczennicy z grupy. Materiał jest tak skonstruowany, żeby młode osoby mogły go wypełniać w dowolnej kolejności, wracać do niego i modyfikować. Zachęca do szczerej i pogłębionej refleksji. Dlatego żeby taka refleksja na pewno była możliwa, zachęcamy do NIE SPRAWDZANIA, jak dziennik wypełniają osoby w twojej grupie. Możesz za to stwarzać warunki do tego, żeby uczniowie i uczennice dobrowolnie dzielili się refleksjami zapisanymi w dzienniku i odwoływać się do proponowanych tam ćwiczeń.

W publikacji przeznaczonej dla ciebie ,,Projekt – relacje” znajdziesz podpowiedzi, jak pracować z dziennikiem uczniowskim. Sugerujemy też, po jakie ćwiczenia z niego warto sięgnąć i porozmawiać na forum grupy w zależności od etapu pracy z zespołem. 

Mamy nadzieję, że nasze materiały pozwolą zarówno tobie jak i twojemu zespołowi nie tylko zdobyć nową wiedzę i umiejętności, ale przede wszystkim dadzą poznać się wzajemnie i zbudować między wami relacje oparte na zaufaniu i chęci do współpracy.

Pobierz materiał

Ćwiczenia dla wzmocnienia

format: pdf

wielkość: 1,97 MB

Pobierz

Projekt - relacje

format: pdf

wielkość: 1,97 MB

Pobierz

Podobne materiały

Materiał graficzny

Planer globalny 2025/26

Materiał do powieszenia w klasie/szkole prezentujący istotne święta międzynarodowe związane z aktualnymi wyzwaniami globalnymi.
Zobacz
Film lub webinarium

Webinarium: „Kogo mam w klasie? O relacjach, które...

Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Zgrani jak w kompoście

Uczniowie i uczennice uczą się doceniania nawzajem swojej różnorodności i wielości talentów inspirując się ze środowiskiem przyrodniczym.
Zobacz
Publikacja

Edukacja obywatelska. Komentarz metodyczny do podstawy programowej przedmiotu

Sprawdź komentarz metodyczny do podstawy programowej edukacji obywatelskiej – wejdź i zapoznaj się z praktycznymi wskazówkami dla
Zobacz
Film lub webinarium

Za dużo, za głośno, za szybko.

Zbyt głośno, zbyt dużo bodźców, zbyt szybko – to codzienność, która może skutecznie zaburzyć proces przyswajania wiedzy
Zobacz
Artykuł

Akademia szkolnego wolontariatu: wybierz temat dla siebie!

Opiekujesz się kołem wolontariatu w swojej szkole? Sprawdź, jak możesz rozwijać swoich uczniów i zamów nagrania ze
Zobacz
Publikacja

„28 sposobów na lekcję”

28 najczęściej stosowanych i uniwersalnych sposobów, które ułatwiają planowanie i prowadzenie zajęć.
Zobacz
Publikacja

Aktywność obywatelska młodych kobiet na rzecz globalnych wyzwań,...

Zapoznaj się z raportem dotyczącym aktywności obywatelskiej młodych kobiet
Zobacz
Film lub webinarium

Słuchamy, nie oceniamy: filmy i scenariusze do pracy...

Prezentacja materiałów filmowych oraz scenariuszy do edukacji emocjonalnej dla klas 7-8SP i szkół ponadpodstawowych.
Zobacz
Film lub webinarium

Nie dźwigaj wszystkiego sama – o wadze odporności

W trakcie webinaru rozmawialiśmy o strategiach, które pomagają na co dzień radzić sobie z wyzwaniami związanymi z
Zobacz
Film lub webinarium

Trudne rozmowy z wizją celu

Dyrektorki podzieliły się doświadczeniami trudnych rozmów i swoich sposobów, jak w nich osiągnąć założone cele. Przeanalizowaliśmy je
Zobacz
Film lub webinarium

Życie dżinsów. O etycznej i nieetycznej modzie

Projektowanie dostępnego uczenia się (UDL) to nowoczesne podejście do nauczania, które pozwala tworzyć lekcje uwzględniające potrzeby wszystkich
Zobacz
Biblioteka materiałów

Chcesz usystematyzować swoją wiedzę z tego obszaru?

Przejdź do sekcji TEMATY