Dlaczego czas przestać mówić o umiejętnościach XXI wieku?

Publikacja

Informacje o materiale

Autor/-ka: Bill Lucas

Data dodania: 23.03.2023

Grupa docelowa: Nauczyciele przedmiotowi, Dyrektorzy, Wychowawcy, Specjaliści w szkole, Nauczyciele świetlicy

Opis materiału

Uzasadnione pytania co do umiejętności, jakich potrzebują dziś uczennice i uczniowie, stopniowo
przerodziły się w mantrę, a zupełnie niedawno – w bezkrytycznie akceptowany trend. Niebezpieczeństwo
związane z tą mutacją polega na tym, że wypełnione ewangeliczną żarliwością słowa zaczęły być ważniejsze od osób, które faktycznie potrzebują przemyśleć swoją rolę we współczesności – czyli większości mądrych nauczycieli i nauczycielek na całym świecie. Im koncepcja umiejętności XXI wieku może się wydawać zbytnim uproszczeniem, mylącym i odciągającym uwagę od tego, co ważne.

Istnieje wiele rodzajów umiejętności, których zdobycia oczekujemy od młodych ludzi. Niektóre przydadzą im się w szkole i na egzaminach. To na przykład przywoływanie i redagowanie informacji zdobytych wiele miesięcy wcześniej, siedzenie nieruchomo przez dłuższy czas, pisanie dzień i noc tekstów różnego rodzaju i długości. Inne umiejętności będą przydatne, gdy młodzi ludzie dorosną: posługiwanie się papierową lub elektroniczną mapą, kiedy się zgubią, proszenie o pomoc, kiedy będą w trudnej sytuacji, współpraca z ludźmi pochodzącymi z różnych kultur i środowisk. Jeszcze inne są wartościowe w obu tych kontekstach.

 

Opracowanie tłumaczenia, redakcja i skład graficzny polskiego wydania powstały w ramach projektu Szkoła dla innowatora.

Polskie wydanie zostało dofinansowane ze środków programu Szkoła ucząca się, który jest wspólnym
przedsięwzięciem Centrum Edukacji Obywatelskiej oraz Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności realizowanym przez CEO.

Pobierz materiał

format: pdf

wielkość: 645,41 KB

Pobierz

Podobne materiały

Film lub webinarium

Młodzi w świecie gier

Dlaczego wśród niektórych granie wzbudza tyle emocji? Jak rozmawiać z dziećmi i młodzieżą o grach? Jak wykorzystywać
Zobacz
Publikacja

Zabawy ruchowe do przeprowadzenia po spektaklu „Iskry Niepodległej”

Propozycje zabaw ruchowych do realizacji z grupą po obejrzeniu mobilnego spektaklu "Iskry Niepodległej"
Zobacz
Publikacja

„Iskry Niepodległej” z klasą. Przewodnik dla nauczycieli i...

Przewodnik do mobilnego spektaklu "Iskry Niepodległej", który pomoże przygotować grupę do pokazu.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Prezentacja „Pożyczam pieniądze.”

Materiał do scenariusza zajęć.
Zobacz
Artykuł

Jak przybliżać życie w Polsce i polską kulturę...

Artykuł pokazuje wpływ różnic kulturowych na funkcjonowanie w szkole i podpowiada rozwiązania na podstawie praktycznych przykładów.
Zobacz
Film lub webinarium

Konflikt w klasie. Pytania i odpowiedzi

Jak wspierać uczniów i uczennice w konfliktowych sytuacjach w wielokulturowej klasie? I jak postępować w sytuacji konfliktu
Zobacz
Artykuł

Narada z uczniami nad ustaleniem oceny klasyfikacyjnej

Narada z uczniami może pomóc w wystawieniu ocen w klasie zróżnicowanej pod względem wiedzy i umiejętności. Jak
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

II.3 Podzieleni – Niemcy po dwóch stronach muru

Scenariusz lekcji realizuje zagadnienie II.3. Dotyczy powojennej historii Niemiec od podziału do zjednoczenia.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Zgodnie z naturą. Scenariusze zajęć terenowych

Zestaw ćwiczeń plenerowych z propozycjami zajęć, które można realizować z dziećmi i młodzieżą .
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Scenariusz lekcji na podstawie książek z serii Minecraft....

Scenariusz lekcji "Język angielski. Megazadania." których zadaniem jest nauka i rozwijanie kompetencji językowych oraz podążanie za zainteresowaniami
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Tryb matematyczny – scenariusz lekcji na podstawie książek...

Zachęta do poznawania matematyki dla najmłodszych, a dla dzieci w starszym wieku – doskonała pomoc i uzupełnienie
Zobacz
Film lub webinarium

Wzorowe ocenianie. Jak ocena zachowania może wspierać uczenie...

Rozważasz zmiany w sposobie oceniania zachowania w statucie szkoły? A może Twoja placówka ma już przygotowany plan
Zobacz
Biblioteka materiałów

Chcesz usystematyzować swoją wiedzę z tego obszaru?

Przejdź do sekcji TEMATY