c_id3

Ćwiczenie: Decydujemy i działamy wspólnie – pierwsze kroki w budżecie partycypacyjnym

Scenariusz lub ćwiczenie

Informacje o materiale

Data dodania: 18.12.2024

Grupa docelowa: Nauczyciele przedmiotowi

Opis materiału

Ćwiczenie w ramach programu „Globalna szkoła. Dla zaawansowanych”

Ćwiczenie pozwoli uczniom i uczennicom poczuć prawdziwego ducha wspólnoty poprzez stawianie pierwszych kroków w tworzeniu budżetu partycypacyjnego. Wiele badań wskazuje, jak nieliczny jest odsetek młodzieży prawdziwie obywatelskiej i zaangażowanej w dbanie o poczucie wspólnoty. Najczęściej wynika to z braku poczucia sprawczości oraz ogromnego rozczarowania życiem politycznym. Jednym ze sposobów odczarowania tej sytuacji jest wprowadzenie szkolnych budżetów partycypacyjnych, które zapewnią prawdziwą lekcję współdecydowania, współodpowiedzialności oraz łączenia potrzeb różnych grup społecznych.

CELE:

●  uświadomienie roli budżetu obywatelskiego w kontekście budowania wspólnoty w społeczności lokalnej
oraz wprowadzania pozytywnej zmiany społecznej,
● rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia oraz podejmowania współpracy w grupie.

KRYTERIA SUKCESU (W JĘZYKU UCZNIA):

●  potrafisz wyjaśnić, czym jest wspólnota oraz na czym polega jej budowanie w społeczności lokalnej,
●  identyfikujesz korzyści wynikające z budowania wspólnoty,
●  potrafisz wymienić oraz opisać najważniejsze kroki w tworzeniu budżetu partycypacyjnego.

Kluczowe zagadnienia: szkolny budżet partycypacyjny, budowanie poczucia wspólnoty, społeczność lokalna.

Formy i metody pracy: analiza danych, rozmowa, rozmowa w parach, praca w grupach, refleksja.

Środki dydaktyczne potrzebne do przeprowadzenia zajęć: papier flipchart, markery, przygotowany na osobnych karteczkach opis zadań poszczególnych grup, rzutnik i ekran, prezentacja multimedialna, załączniki.

Związek z podstawą programową:

szkoła podstawowa:

I. Wiedza i rozumienie. Uczeń:
3) wyjaśnia znaczenie aktywności obywatelskiej.
III. Rozumienie siebie oraz rozpoznawanie i rozwiązywanie problemów. Uczeń:
8) rozpoznaje problemy najbliższego otoczenia i szuka ich rozwiązań.
IV. Komunikowanie i współdziałanie. Uczeń:
4) Wykazuje konieczność współdziałania w życiu społecznym i wyjaśnia istotę samorządności.
VI. Społeczność lokalna. Uczeń:
5) rozpoznaje problemy społeczne swojej społeczności lokalnej (np. wynikające z sytuacji demograficznej,
gospodarczej, infrastrukturalnej); formułuje sądy dotyczące tych problemów.
IX. Udział obywateli w życiu publicznym – obywatelskie.
4) przedstawia formy wpływania obywateli na decyzje władz samorządowych, przykłady realizacji lokalnych inicjatyw mieszkańców finansowanych z budżetów obywatelskich oraz przedsięwzięć podejmowanych przez młodzieżowe rady gminy/miasta.

Pobierz materiał

Ćwiczenie: Decydujemy i działamy wspólnie – pierwsze kroki w budżecie partycypacyjnym

format: pdf

wielkość: 639,74 KB

Pobierz

Podobne materiały

Film lub webinarium

Szkoła Pełna Emocji dla nastolatków: Życie bez filtrów...

Krótki film z cyklu "Szkoła pełna emocji dla nastolatków" dotyczący poczucia własnej wartości u młodych osób.
Zobacz
Film lub webinarium

Szkoła Pełna Emocji dla nastolatków: Kiedy smutek nie...

Krótki film z cyklu "Szkoła pełna emocji dla nastolatków" dotyczący rozpoznawania depresji oraz szukania wsparcia przy podejrzeniu
Zobacz
Publikacja

Szkoła pełna emocji dla nastolatków – zestaw materiałów...

„Szkoła pełna emocji dla nastolatków” to narzędzia do edukacji emocjonalnej, które wspierają młodych ludzi w bezpiecznym przeżywaniu
Zobacz
Film lub webinarium

Szkoła Pełna Emocji dla nastolatków: Między „muszę” a...

Krótki film z cyklu "Szkoła pełna emocji dla nastolatków" dotyczący radzenia sobie z presją zewnętrzną.
Zobacz
Film lub webinarium

Szkoła Pełna Emocji dla nastolatków: Gdy serce bije...

Krótki film z cyklu "Szkoła pełna emocji dla nastolatków" dotyczący radzenia sobie ze stresem.
Zobacz
Film lub webinarium

Szkoła Pełna Emocji dla nastolatków: Na progu dorosłości...

Krótki film z cyklu "Szkoła pełna emocji dla nastolatków" dotyczący lęków o przyszłość, jakie często towarzyszą dojrzewaniu.
Zobacz
Film lub webinarium

Trudne rozmowy z rodzicami – jak pomóc nauczycielom...

Nagranie z cyklu Odporna szkoła dla dyrektora, podczas którego rozmawialiśmy o tym, jak wzmacniać nauczycieli w prowadzeniu
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Po co nam to wszystko? ‒ wprowadzenie do...

Zobacz
Materiał graficzny

Jak rozmawiać z uczniami o poglądach?

Trudne pytania i kontrowersyjne tematy pojawiają się w każdej klasie. Pobierz plakat i zobacz, jak może wyglądać
Zobacz
Film lub webinarium

Film „Współzależności między klimatem, przyrodą a ludźmi i...

Film przedstawia, jak klimat, przyroda i ludzie są ze sobą powiązani, dlaczego zmiana klimatu i utrata bioróżnorodności
Zobacz
Film lub webinarium

Jak rozmawiać z młodzieżą o poglądach?

Chcesz rozmawiać z młodzieżą o różnych, nawet bardzo trudnych, tematach, ale obawiasz się wybuchu emocji lub przeciwnie:
Zobacz
Materiał graficzny

Dobre praktyki dla klimatu i środowiska – infografiki

Infografiki tworzą spójną serię wspierającą edukację i budowanie świadomości ekologicznej w pracy biurowej.
Zobacz
Biblioteka materiałów

Chcesz usystematyzować swoją wiedzę z tego obszaru?

Przejdź do sekcji TEMATY