Co konkretnie zrobią uczniowie?
Artykuł lub reportaż z badań lokalnych
Uczniowie przeprowadzą sondę wśród mieszkańców, nauczycieli, rówieśników lub rodziców. Zapytają o tematy, które są obiektem dezinformacji, sprawdzą, jakie źródła informacji są uważane za wiarygodne. Na podstawie wyników stworzą artykuł lub reportaż i opublikują go online lub w lokalnej prasie.
Przykładowe wątki: różnice w postrzeganiu fake newsów między pokoleniami, skutki dezinformacji na poziomie szkoły lub miasta, mechanizmy rozpowszechniania fałszywych informacji.
Kampania społeczna
Zespół projektowy przygotuje akcję edukacyjną w szkole lub społeczności lokalnej. Jej cel to pokazanie, jak rozpoznawać dezinformację, jak działa manipulacja medialna i jak wzmacniać odporność psychiczną na fałszywe treści.
Kampania może przybrać formę plakatów, prezentacji, filmów, podcastów, działań w mediach społecznościowych lub wydarzeń na żywo.
Wywiady ze świadkami historii
Uczniowie przeprowadzą rozmowy z osobami, które pamiętają wcześniejsze formy dezinformacji – z czasów PRL, lat 90., początku XXI wieku lub wojny w Ukrainie. Porównają, jak zmieniały się przekazy, narzędzia manipulacji i sposoby radzenia sobie z dezinformacją. Z wywiadów stworzą wystawę, materiał audio lub tekst do publikacji.
1. Jak to działa?
Z jednej szkoły zgłasza się nauczyciel-opiekun zespołu uczniowskiego. Może to być nauczyciel edukacji obywatelskiej, WOS-u, historii, języka polskiego, opiekun samorządu uczniowskiego lub koła wolontariatu (albo każdy, kto chce wspierać młodych w działaniu).
Nauczyciel:
- bierze udział w szkoleniu online,
- zapoznaje się z materiałami: przewodnikiem, scenariuszami, kartami pracy,
- zaprasza do projektu 8–25 uczniów i tworzy zespół,
- wspiera uczniów w planowaniu i realizacji działań,
- bierze udział w 2 webinarach.
Uczniowie i uczennice:
- wybierają jedną z trzech propozycji projektu (artykuł, kampania społeczna, wywiady),
- analizują wybrany problem (np. dezinformację w szkole lub lokalnej społeczności),
- planują działania i współpracują z lokalnymi partnerami,
- przeprowadzają projekt,
- dzielą się rezultatami z rówieśnikami i społecznością.
Wszystkie zespoły uczniowskie spotykają się na końcu projektu podczas dwudniowego festiwalu online.
2. Dlaczego warto?
Wspieramy nauczycieli, którzy chcą uczyć ciekawie i aktywnie, ale nie mają czasu na tworzenie materiałów od zera.
Działania w projekcie wpisują się również w realizację kierunku polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2025/26:
- Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej – kształtowanie postaw patriotycznych, społecznych i obywatelskich, odpowiedzialności za region i ojczyznę, dbałości o bezpieczeństwo własne i innych.
- Promowanie higieny cyfrowej i bezpiecznego poruszania się w sieci, rozwijanie umiejętności krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie, poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli nowoczesnych technologii, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji oraz korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.
Dzięki udziałowi:
- Uczniowie rozwijają kompetencje przyszłości: myślenie krytyczne, planowanie, współpracę.
- Doświadczają sprawczości i widzą, że mogą coś zmienić.
- Uczą się, jak działa społeczeństwo obywatelskie w praktyce, a nie tylko z podręcznika.
- Nauczyciele otrzymują konkretne narzędzia i wsparcie do pracy metodą projektu społecznego.
W tym roku przygotowaliśmy dla Was m.in.:
- przewodnik po projekcie i materiałach projektowych,
- materiały wspierające uczniów w każdym z wybranych tematów,
- inspirujący film dla uczennic i uczniów o metodzie projektu,
- plakaty do powieszenie w klasie,
- grę RPG pokazującą, jak można skutecznie różnymi metodami działać obywatelsko.
Oraz materiały o dezinformacji:
- karty wprowadzające pojęcia związane z dezinformacją,
- bezpłatny dostęp do filmów ze scenariuszami lekcji wprowadzające do tematu dezinformacji.