c_id3

Praca w klubie czytelniczym

Informacje o materiale

Data dodania: 30.09.2021

Grupa docelowa: Nauczyciele przedmiotowi, Specjaliści w szkole, Bibliotekarze

Artykuł

Jak działają kluby czytelnicze? Odpowiadamy na najczęstsze pytania związane z pracą wolontariatu czytelniczego w ramach klubów czytelniczych.

Kluby czytelnicze powstają w całej Polsce w szkołach na każdym etapie edukacji. W klasach I-III uczniowie i uczennice bywają zarówno odbiorcami programu (działań starszych od nich wolontariuszy i wolontariuszek), jak i sami prowadzą zajęcia wolontaryjne dla przedszkolaków i młodszych klas. Dotyczy to zwłaszcza trzecioklasistów, dla których wcielenie się w ekspertów w czytaniu i wyborze lektur bywa bardzo emocjonujące i daje powody do dumy. Kluby prowadzą także starsze klasy szkoły podstawowej oraz szkół ponadpodstawowych. 

Kluby czytelnicze działające jako koła wolontariatu czytelniczego promują czytelnictwo, same rozmawiają o książkach, ale też uczą się pracy metodą projektu. Dzięki temu uczniowie i uczennice mają szansę na rozwój takich kompetencji organizacyjnych, związanych ze współpracą oraz z krytycznym myśleniem, analizą tekstów kultury i prezentacją.

Jeśli zapoznaliście się z publikacją PoczytajMy, na pewno wiecie już, że projekt ma swoje etapy do pokonania – diagnozę potrzeb (co i komu będziecie czytać), stworzenie harmonogramu, poszukiwanie sojuszników (osób, które pomogą wam w realizacji), podział pracy. To teoria, ale jak w praktyce wygląda praca w klubie czytelniczym?

Czy grupa może się zmieniać?

W pracy metodą projektu dobra jest stałość. Grupa umawia się na określony harmonogram, dzieli się zadaniami itd. Może się jednak zdarzyć, że ktoś zechce do Was dołączyć lub jakaś osoba będzie musiała zrezygnować. W tym konkretnym projekcie jest to możliwe. Pamiętajcie tylko, by po każdej zmianie osobowej sprawdzić, czy wszystkie zadania są rozdzielone i czy ten podział jest adekwatny do waszej sytuacji.

Czy musimy czytać te książki, które dostaliśmy?

Tak i nie. Tak, jeśli dostajecie informację, że dana książka musi być przeczytana przez wszystkich (wtedy dostajecie też do niej jakiś scenariusz lub wytyczne). Do tego być może dołączone będą książki dla waszej inspiracji, ale nie obowiązkowe. Możecie też zdecydować się na własne książki.

Jak wybrać książkę do czytania?

Przede wszystkim wybierzcie taką, którą lubicie i polecacie. Książka powinna być dostosowana do wieku odbiorców, za łatwa ich znudzi, zbyt trudna zmęczy. Jeśli chcecie poruszyć jakiś bardzo trudny temat, np. śmierci, zapytajcie najpierw opiekunów lub opiekunki grupy młodszej, co o tym sądzą – nie wiecie, z czym mierzą się wasi młodsi koledzy i koleżanki i czy taka sytuacja nie byłaby dla nich krzywdząca. Upewnijcie się, że dla wszystkich ten temat jest odpowiedni. Weźcie też pod uwagę, czy jesteście w stanie wymyślić zabawy i aktywności oparte na danej książce.

Czy każdy musi czytać?

Nie. Projekt wymaga wielu umiejętności – technicznych i artystycznych, pomysłów, być może oprawy muzycznej. Przydaje się też dobry fotograf lub filmowiec. Ktoś czytać powinien – ale kto, to już zależy od was.

 Jak wymyślić scenariusz spotkania?

To także macie opisane w publikacji. Pamiętajcie tylko, że dobry scenariusz ma zawsze te podstawowe części: cel spotkania (np. porozmawianie o relacjach z dziadkami i starszymi członkami rodziny na podstawie książki Elmer i dziadek Eldo), wstęp (krótka zabawa, pytania lub zabawy naprowadzające na treść książki np. co miłego lubicie robić z dorosłymi?), czytanie książki (można do tego włączyć dzieci), zabawy związane z książką (np. odegranie niektórych scenek, które były w książce, zabawa detektywistyczna, plastyczna itd.), podsumowanie (rozmowa lub rysunek). 

Co zrobić po każdym spotkaniu?

Przede wszystkim zastanówcie się, co się udało, a co okazało się nienajlepszym pomysłem. Być może źle oszacowaliście czas lub zabawa nie pasowała do tematu? A może wszystko było dobrze, ale teraz dodalibyście jakieś nowe elementy. Spiszcie to i wykorzystajcie wnioski podczas wymyślania kolejnych spotkań.

Materiały do przeniesienia do biblioteki i podlinkowania tu (pierwsze 3 jeśli można tylko 3, 2-4, jeśli publikacja zostanie podlinkowana w tekście. Ale wszystkie linki powinny być w bibliotece):

  • Link do publikacji programowej.

 

Podobne materiały

Scenariusz lub ćwiczenie

Autonomia ucznia: zaplanuj ją na każdym etapie lekcji.

Materiał dla nauczycieli, którzy chcą świadomie włączać autonomię uczniowską do lekcji, jako element zadań edukacyjnych, przebiegu dyskusji
Zobacz
Film lub webinarium

Kręgi wspólnoty – 1. semestr edukacji obywatelskiej.

Webinarium pogłębiające dla nauczycieli edukacji obywatelskiej - metody, dobre praktyki i gotowe rozwiązania.
Zobacz
Film lub webinarium

Uczy się, bo chce. O lekcji, która daje...

Dowiedz się jak sprawić, by uczniowie chcieli się uczyć, bo rozumieją po co? Poznaj strategie, które budują
Zobacz
Publikacja

Portfolio jako pomoc w kształceniu edukacji obywatelskiej

Portfolio to taki twój osobisty „zeszyt sukcesów” – miejsce, w którym zbierasz wszystko co pokazuje, czego się
Zobacz
Gra Edukacyjna

Plakat edukacyjny do pracy z Przewodnikiem KIWI

Zobacz
Publikacja

Młodzi w Akcji 2025/26. Krótki i praktyczny przewodnik...

Minipublikacja dla uczestników edycji Młodzi w Akcji 2025/26. Zawiera harmonogram, opis zadań w programie, materiały oraz propozycje
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Scenariusz o diagnozie lokalnej do wykorzystania na lekcji...

Scenariusz lekcji o diagnozie lokalnej do wykorzystania na lekcji edukacji obywatelskiej.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Karty do analizy mechanizmów manipulacji i dezinformacji

Zobacz
Materiał graficzny

Plakat do powieszenia w szkole z działaniami obywatelskimi

Plakat przedstawiający działania obywatelskie z przedmiotu Edukacja Obywatelska.
Zobacz
Film lub webinarium

Film dla zespołów uczniowskich o metodzie projektu ,,Wasz...

Film dla uczniów i uczennic o metodzie projektu.
Zobacz
Film lub webinarium

Prawo wewnątrzszkolne – między wolnością a świętym spokojem....

Statut i regulaminy – to w Twojej szkole narzędzie współpracy, czy raczej źródło konfliktów? Zobacz nagranie webinarium
Zobacz
Publikacja

Katalog filmowy

Sprawdź, jakie filmy znajdziesz w naszych bezpłatnych zasobach filmowych dla nauczycieli.
Zobacz
Biblioteka materiałów

Chcesz usystematyzować swoją wiedzę z tego obszaru?

Przejdź do sekcji TEMATY