c_id3

Szkoła bez telefonów – tak czy nie?

FILM/Webinar

Informacje o materiale

Data dodania: 17.05.2024

Grupa docelowa: Nauczyciele przedmiotowi, Wychowawcy

Opis materiału

Zakaz korzystania z telefonów w szkole często jest źródłem różnych interpretacji. Niektórzy rozumieją go jako całkowity zakaz przynoszenia telefonów do szkoły, podczas gdy inni ograniczają go jedynie do czasu lekcji. Aby uniknąć niejasności, zasady korzystania z telefonów w szkole powinny być jasno i klarownie przekazane wszystkim zainteresowanym stronom.

Ważne jest, aby rozważyć wprowadzenie zasad korzystania z telefonów zamiast wprowadzania całkowitego zakazu. Można na przykład ustalić, że telefony są dozwolone tylko w wyznaczonych strefach szkolnych lub w określonych sytuacjach, takich jak przerwy czy zajęcia nauczania zdalnego. Warto by te zasady powstały w dyskusji, były wspólnym stanowiskiem uczniów i nauczycieli oraz ich przestrzeganie dotyczyło wszystkich.

Dodatkowo, warto również przeprowadzić analizę wyników badań oraz przykładów z innych szkół, które zastosowały różne podejścia do korzystania z telefonów w szkole. Może to dostarczyć cennych wskazówek. Wypracowane zasady powinny być dostosowane do specyfiki każdej szkoły, uwzględniając jej społeczność, infrastrukturę i potrzeby.

Jednocześnie musimy zdawać sobie sprawę z trudności z egzekwowaniem zakazu korzystania z telefonów. Niektórzy uczniowie mogą próbować unikać kar, a nauczyciele mogą napotkać trudności w monitorowaniu przestrzegania zakazu. Dlatego tak ważna jest rozmowa z uczniami na temat zasad korzystania z telefonów. Zasady, które zostaną wypracowane wspólnie, będą miały większe szanse na respektowanie przez uczniów. Istotne jest znalezienie równowagi między kontrolą a edukacją, aby korzystanie ze smartfonów było bezpieczne i odpowiedzialne.

Ważne jest promowanie odpowiedzialnego korzystania z technologii poprzez edukację medialną. Uczniowie powinni być świadomi zagrożeń związanych z nadmiernym korzystaniem z telefonów, takich jak uzależnienie od internetu czy cyberprzemoc. Istotniejsze jest również pokazywanie, jak świadomie korzystać internetu i mediów cyfrowych w sposób bezpieczny i odpowiedzialny.

Smartfon jest narzędziem niezwykle użytecznym, ale jednocześnie wymaga świadomego i odpowiedzialnego korzystania. Poprzez edukację, wsparcie oraz promowanie zdrowych nawyków możemy pomóc naszym uczniom w wykorzystywaniu potencjału tych urządzeń w sposób pozytywny dla ich rozwoju i życia społecznego.

Podczas webinarium byli z nami:

  • Zuzanna Cieśla-Skrzypulec – nauczycielka języka polskiego, języka polskiego jako obcego i edukacji wczesnoszkolnej. Wychowawczyni klasy 3 szkoły podstawowej, nauczycielka języka polskiego w szkole podstawowej i w liceum oraz języka polskiego jako obcego uczniów i uczennice z Ukrainy, a także dorosłych. Mentorka w programie „Wychowanie to podstawa Centrum Edukacji Obywatelskiej.
  • dr Karol Jachymek – medioznawca, kulturoznawca, badacz, doktor nauk humanistycznych i wykładowca związany z Uniwersytetem SWPS. Specjalizuje się w kulturze młodzieżowej, zmianach generacyjnych, komunikacji w mediach cyfrowych, edukacji i trendach w popkulturze. Na co dzień prowadzi szkolenia i warsztaty dla rodziców, uczniów, nauczycieli, szkół, instytucji kultury, organizacji pozarządowych oraz biznesu. Autor książki „Z nosem w smartfonie. Co nasze dzieci robią w internecie i czy na pewno trzeba się tym martwić?” wydanej nakładem Wydawnictwa Agora.

Webinarium poprowadzi Kasia Pijanowska ekspertka edukacyjna i koordynatorka cyklu „Odporna szkoła”.
—-

Inicjatywa finansowana przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię z Funduszy Norweskich i EOG w ramach Funduszu Współpracy Dwustronnej.

Podobne materiały

Film lub webinarium

„Szkoła demokracji” oczami uczniów i nauczycieli

Nagranie przedstawia wypowiedzi uczniów i nauczycieli, którzy dzielą się z nami swoimi refleksjami po udziale w programie
Zobacz
Materiał graficzny

Planer globalny 2025/26

Materiał do powieszenia w klasie/szkole prezentujący istotne święta międzynarodowe związane z aktualnymi wyzwaniami globalnymi.
Zobacz
Film lub webinarium

Webinarium: „Kogo mam w klasie? O relacjach, które...

Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Zgrani jak w kompoście

Uczniowie i uczennice uczą się doceniania nawzajem swojej różnorodności i wielości talentów inspirując się ze środowiskiem przyrodniczym.
Zobacz
Publikacja

Edukacja obywatelska. Komentarz metodyczny do podstawy programowej przedmiotu

Sprawdź komentarz metodyczny do podstawy programowej edukacji obywatelskiej – wejdź i zapoznaj się z praktycznymi wskazówkami dla
Zobacz
Film lub webinarium

Za dużo, za głośno, za szybko.

Zbyt głośno, zbyt dużo bodźców, zbyt szybko – to codzienność, która może skutecznie zaburzyć proces przyswajania wiedzy
Zobacz
Artykuł

Akademia szkolnego wolontariatu: wybierz temat dla siebie!

Opiekujesz się kołem wolontariatu w swojej szkole? Sprawdź, jak możesz rozwijać swoich uczniów i zamów nagrania ze
Zobacz
Publikacja

„28 sposobów na lekcję”

28 najczęściej stosowanych i uniwersalnych sposobów, które ułatwiają planowanie i prowadzenie zajęć.
Zobacz
Publikacja

Aktywność obywatelska młodych kobiet na rzecz globalnych wyzwań,...

Zapoznaj się z raportem dotyczącym aktywności obywatelskiej młodych kobiet
Zobacz
Film lub webinarium

Słuchamy, nie oceniamy: filmy i scenariusze do pracy...

Prezentacja materiałów filmowych oraz scenariuszy do edukacji emocjonalnej dla klas 7-8SP i szkół ponadpodstawowych.
Zobacz
Film lub webinarium

Nie dźwigaj wszystkiego sama – o wadze odporności

W trakcie webinaru rozmawialiśmy o strategiach, które pomagają na co dzień radzić sobie z wyzwaniami związanymi z
Zobacz
Film lub webinarium

Trudne rozmowy z wizją celu

Dyrektorki podzieliły się doświadczeniami trudnych rozmów i swoich sposobów, jak w nich osiągnąć założone cele. Przeanalizowaliśmy je
Zobacz
Biblioteka materiałów

Chcesz usystematyzować swoją wiedzę z tego obszaru?

Przejdź do sekcji TEMATY