„Projekt-relacje” – podręcznik i zeszyt ćwiczeń o procesie grupowym

Publikacja

Informacje o materiale

Data dodania: 16.03.2022

Grupa docelowa: Nauczyciele przedmiotowi, Dyrektorzy

Opis materiału

Wstęp

W każdej pracującej wspólnie grupie – w tym z zespołem uczniowskim przeprowadzającym projekt edukacyjny –  zajdzie tzw. proces grupowy

Proces grupowy to wszystkie interakcje i zjawiska, które zachodzą w wyniku bycia razem z sobą osób należących do jednej grupy, np. pojawiające się sympatie i antypatie, niepewność na starcie gdy grupa się nie zna, podział grupy w wyniku pojawiającego się konfliktu, ale też chęć przynależności do grupy czy identyfikowania się z nią. To wszystko są elementy wynikające z przebiegającego procesu grupowego.

Nie masz wpływu na to, że proces ten się toczy, ale to od ciebie zależy, czy w sytuacji edukacyjnej podejmiesz się świadomego prowadzenia go tak, by przyniósł jak najwięcej korzyści uczniom i uczennicom. Włączając myślenie o procesie grupowym w pracę nad projektem edukacyjnym, wzbogacisz działanie młodzieży o nowy i niezwykle ważny wymiar. Projekt stanie się w pewien sposób podwójnie uczący dla zespołu uczniowskiego.

Młodzi ludzie będą mieć okazję, by dowiedzieć się nie tylko tego, jak określać cele projektowe, zdobywać wsparcie innych, opracowywać plan działania i następnie wcielać go w życie. Dzięki zwróceniu uwagi osoby prowadzącej na proces grupowy zyskają też szansę na rozwijanie kompetencji miękkich przydatnych w dorosłym życiu. Nauczą się odnajdywać swoje miejsce w grupie i zrozumieją, jak lepiej z nią współdziałać. W bezpiecznych warunkach przećwiczą skuteczną komunikację, zauważanie i wyrażanie swoich emocji, nazywanie i rozwiązywanie pojawiających się wyzwań w relacjach z innymi. 

Jeśli podejmiesz się pracy nad procesem grupowym w zespole uczniowskim, również ty możesz na tym zyskać. Masz szansę rozwijać w sobie taką wiedzę i umiejętności, które pozwolą ci coraz lepiej i pewniej przewodzić grupie. 

Do twojego użytku oddajemy dwie publikacje, które stanowią połączoną z sobą całość:

  • Projekt – relacje Jak wzmacniać uczniów i uczennice w pracy projektowej – podręcznik dla nauczyciela lub nauczycielki
  • Ćwiczenia dla wzmocnienia Jak zrobić projekt zespołowy i dalej lubić ludzi? Poradnik dla młodzieży – do samodzielnej pracy poszczególnych osób w grupie

Podstawowym materiałem do pracy dla ciebie jako osoby prowadzącej zespół uczniowski, będzie pierwsza z nich. Może ona pomóc m.in.:

  • dowiedzieć się, jak proces grupowy przebiega w grupie uczniowskiej;
  • przemyśleć swoją rolę jako nauczyciela lub nauczycielki przewodzącej zespołowi na poszczególnych fazach procesu;
  • dowiedzieć się, czym jest liderstwo wrażliwe na proces i jak można je w sobie rozwijać;
  • poznać narzędzia przydatne do pracy z uczniami i uczennicami w trakcie realizacji wspólnych działań.

Druga z nich, czyli dziennik uczniowski, służy do samodzielnej pracy każdego ucznia i uczennicy z grupy. Materiał jest tak skonstruowany, żeby młode osoby mogły go wypełniać w dowolnej kolejności, wracać do niego i modyfikować. Zachęca do szczerej i pogłębionej refleksji. Dlatego żeby taka refleksja na pewno była możliwa, zachęcamy do NIE SPRAWDZANIA, jak dziennik wypełniają osoby w twojej grupie. Możesz za to stwarzać warunki do tego, żeby uczniowie i uczennice dobrowolnie dzielili się refleksjami zapisanymi w dzienniku i odwoływać się do proponowanych tam ćwiczeń.

W publikacji przeznaczonej dla ciebie ,,Projekt – relacje” znajdziesz podpowiedzi, jak pracować z dziennikiem uczniowskim. Sugerujemy też, po jakie ćwiczenia z niego warto sięgnąć i porozmawiać na forum grupy w zależności od etapu pracy z zespołem. 

Mamy nadzieję, że nasze materiały pozwolą zarówno tobie jak i twojemu zespołowi nie tylko zdobyć nową wiedzę i umiejętności, ale przede wszystkim dadzą poznać się wzajemnie i zbudować między wami relacje oparte na zaufaniu i chęci do współpracy.

Pobierz materiał

Ćwiczenia dla wzmocnienia

format: pdf

wielkość: 1,97 MB

Pobierz

Projekt - relacje

format: pdf

wielkość: 1,97 MB

Pobierz

Podobne materiały

Film lub webinarium

Jak uczyć, by obniżać stres uczniów przed egzaminem?

Sprawdzaniu wiedzy towarzyszą emocje oraz stres. Z jakich metod korzystać na co dzień, by przekuwać je w
Zobacz
Artykuł

Nie masz czerwonego paska? Nie szkodzi

W ostatnim czasie zjawisko „czerwonego paska” budzi kontrowersje. Słychać coraz więcej głosów, że cena, jaką ponoszą uczniowie,
Zobacz
Film lub webinarium

Konflikt w radzie pedagogicznej. Co robić?

Konflikty to naturalny element pracy zespołowej i może być motorem rozwoju oraz korzystnych zmian.
Zobacz
Artykuł

Moja droga do uczenia bez ocen cyfrowych

Dobra praktyka nauczycielska do pracy bez ocen cyfrowych. Zawiera ankietę samooceny dla uczniów do pobrania.
Zobacz
Publikacja

Słowniczek oceniania kształtującego

Poznaj Słowniczek oceniania kształtującego.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Podsumowanie, ewaluacja, refleksja w grupie projektowej

Jak podsumować projekt młodzieżowy?
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Wzmocnienie grupy projektowej

Zestaw ćwiczeń do wykorzystania na zajęciach mających na celu podsumowanie działań młodzieży w projekcie.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Ja w grupie – gdzie zmierzać po zakończonym...

Poznaj kilka ćwiczeń, które mogą być pomocne w analizie swojej roli w życiu grupy realizującej projekt młodzieżowy.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Projekt z lotu ptaka

Dwa ćwiczenia na podsumowanie szkolnego projektu młodzieżowego.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Karta pracy projekt młodzieżowy. Zielone ławki

Czy wasza szkoła funkcjonuje zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju Sprawdźcie to!
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Karta pracy projekt młodzieżowy. Zielona inwentaryzacja

Gra terenowa jest formą zabawy, w której można potraktować region jako planszę do gry.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Karta pracy projekt młodzieżowy. Zaprzyjaźnij się z naturą

Wspólnie znajdźcie i przeanalizujecie inwestycje oraz aktywności gospodarcze, podjęte na terenie znajdującym się na obszarze chronionym.
Zobacz
Biblioteka materiałów

Chcesz usystematyzować swoją wiedzę z tego obszaru?

Przejdź do sekcji TEMATY