Metodyka i ocenianie

Metodyka nauczania edukacji obywatelskiej wykracza poza ramy wykładu i pracy z podręcznikiem. Zakłada pracę głównie poprzez działanie i samodzielne rozwiązywanie problemów przez uczniów, co wzmacnia ich samodzielność i sprawczość.

Jak oceniać pracę uczniów i uczennic na lekcjach edukacji obywatelskiej?

Edukacja obywatelska nie jest “drugą” historią, wiedzą o społeczeństwie czy historią i społeczeństwem. Jej akcent jest przesunięty z teorii na praktykę i działanie w sytuacjach bliskich życiu uczniów i uczennic, a celem przedmiotu jest wyposażenie uczniów w konkretne kompetencje wspierające ich w życiu osobistym i społecznym.

Dlatego właśnie promowane są nie tylko same działania obywatelskie i projekty grupowe, ale też angażujące metody nauczania, które wymagają rozmowy, obejmowania swojego stanowiska w dowolnej sprawie, analizowania faktów i skutecznego realizowania swoich działań. Ma to budować patriotyzm aktywny, skupiony na działaniu dla dobra wspólnego.

 

Przykładowe metody pracy na lekcji:

Podstawa zakłada także, że nauczyciel oceniać będzie po równo wiedzę, umiejętności i postawy, faworyzując informację zwrotną i inne elementy oceniania kształtującego nad oceną cyfrową.

Składową ocen powinny być:

Pomocne materiały

publikacja
Publikacja

Edukacja obywatelska. Komentarz metodyczny do podstawy programowej przedmiotu

Praktyczny przewodnik po podstawie programowej przedmiotu edukacja obywatelska ze wskazówkami dla nauczycieli.

grafika-kobieta-pisze
Artykuł

Dlaczego warto stosować ocenianie kształtujące?

Jak ocenianie kształtujące wpływa na uczenie się uczniów uczennic oraz ich doświadczenia szkolne?

Sponsorzy projektu

Projekt „Edukacja obywatelska” sfinansowano ze środków Fundacji PKO Banku Polskiego oraz Fundacji PZU.
Projekt „Edukacja obywatelska” został objęty honorowym patronatem Ministra Edukacji.