Współpraca w klasie – jak wykorzystać jej potencjał?

FILM/Webinar

Informacje o materiale

Data dodania: 15.09.2022

Grupa docelowa: Nauczyciele przedmiotowi, Wychowawcy

Opis materiału

Każdy nauczyciel i każda nauczycielka aranżuje współpracę uczniów. Często jednak jej potencjał nie jest w pełni wykorzystywany. Uczniowie podczas pracy w grupie mają problemy z podzieleniem się się elementami zadania i nie wiedzą jak się ze sobą komunikować. Zdarza się, że są niechętni wobec tej formy.

Tymczasem współpraca to jest jedna z najważniejszych życiowych kompetencji . Jej wykorzystywanie przez nauczyciela to także niezawodny sposób na zaangażowanie młodych ludzi w zajęcia i ich trwalsze uczenie się.

Zapraszamy do obejrzenia webinarium, podczas którego głębiej przyglądaliśmy się współpracy w szkole i sprawdzaliśmy jakie małe rzeczy warto w niej zmienić, by przynosiła dużo większe edukacyjne efekty.

Rozmawialiśmy o tym:

  • co zrobić zanim rozpoczniemy pracę w grupie, by przebiegała ona efektywnie,
  • jak uczyć wzajemnej życzliwości i szacunku podczas pracy w grupie,
  • jak ustalić zasady pracy w grupie, których młodzi ludzie będą przestrzegać,
  • jak selekcjonować zadania, by w grupie realizować te, które realnie zachęcają do współpracy.

 

Gościnami były:

  • Marta Hołub – dyrektorka Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 1 we Wrocławiu. Absolwentka Studiów Podyplomowych Liderów Oświaty. Z Centrum Edukacji Obywatelskiej współpracuje od 2012 roku jako dyrektorka konsultantka na SPLO, trenerka w programie “Szkoła ucząca się” i doradczyni w projekcie “Szkoła dla innowatora”.
  • Agnieszka Wenda – nauczycielka języka polskiego w Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 82 w Warszawie, trenerka i doradczyni. Współpracuje z Centrum Edukacji Obywatelskiej od 2009, najpierw jako uczestniczka kursów, później jako mentorka i trenerka w programie “Szkoła ucząca się”. Współautorka poradnika dla nauczycieli “OK zeszyt”. Doradczyni w projekcie “Szkoła dla innowatora”.
  • Olga Tórz-Wciórka – nauczycielka języka polskiego i wychowawczyni w Szkole Podstawowej nr 1 im. Janusza Korczaka w Szprotawie. Uczestniczka projektu Szkoła dla innowatora, w ramach którego pracuje na co dzień nad rozwijaniem kompetencji współpracy.

Spotkanie poprowadziła główna Magdalena Bogusławska, ekspertka merytoryczna w realizowanym przez Centrum Edukacji Obywatelskiej projekcie “Szkoła dla innowatora”.

Materiały dodatkowe:

Podobne materiały

Scenariusz lub ćwiczenie

Podsumowanie, ewaluacja, refleksja w grupie projektowej

Jak podsumować projekt młodzieżowy?
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Wzmocnienie grupy projektowej

Zestaw ćwiczeń do wykorzystania na zajęciach mających na celu podsumowanie działań młodzieży w projekcie.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Ja w grupie – gdzie zmierzać po zakończonym...

Poznaj kilka ćwiczeń, które mogą być pomocne w analizie swojej roli w życiu grupy realizującej projekt młodzieżowy.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Projekt z lotu ptaka

Dwa ćwiczenia na podsumowanie szkolnego projektu młodzieżowego.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Karta pracy projekt młodzieżowy. Zielone ławki

Czy wasza szkoła funkcjonuje zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju Sprawdźcie to!
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Karta pracy projekt młodzieżowy. Zielona inwentaryzacja

Gra terenowa jest formą zabawy, w której można potraktować region jako planszę do gry.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Karta pracy projekt młodzieżowy. Zaprzyjaźnij się z naturą

Wspólnie znajdźcie i przeanalizujecie inwestycje oraz aktywności gospodarcze, podjęte na terenie znajdującym się na obszarze chronionym.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Karta pracy projekt młodzieżowy. Szkolne dotleniacze

Wspólnie stwórzcie szkolny dotleniacz, czyli zielone miejsce na terenie waszej szkoły.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Karta pracy projekt młodzieżowy. Natura w otworku

Efektem waszego projektu młodzieżowego będzie m.in.: plener fotograficzny z wykorzystaniem aparatów otworkowych.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Karta pracy projekt młodzieżowy. Ekoinicjatywa

Projekt młodzieżowy związany ze zrównoważonym rozwojem i bioróżnorodnością w waszym rejonie.
Zobacz
Film lub webinarium

Polskie zwyczaje wiosenne – dobre praktyki uczenia o...

O dobrze znanych i mniej oczywistych polskich zwyczajach ludowych. Opowiadamy o obrzędach cyklu wiosennego w różnych regionach
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Karta pracy projekt młodzieżowy. Gramy okolice

Rezultatem projektu młodzieżowego będzie spot filmowy promujący malowniczy krajobraz waszej okolicy.
Zobacz
Biblioteka materiałów

Chcesz usystematyzować swoją wiedzę z tego obszaru?

Przejdź do sekcji TEMATY